Thuis- of hybride werken straks onderdeel van het 'nieuwe' normaal? Of is het al het nieuwe normaal.
Veel bedrijven moesten het afgelopen jaar (bijna twee jaar!) noodgedwongen overstappen naar thuiswerken. En om er voor te zorgen dat er daarna niet te veel mensen tegelijk op kantoor waren, zijn velen ook (definitief) overgestapt naar een hybride vorm van werken.
Is dit dan het nieuwe normaal? En is de werknemer daar inmiddels ook helemaal op ingericht?
Thuiswerken kan zo zijn voor en zij nadelen hebben. Bijvoorbeeld even een was in de machine stoppen (check), die achterstand van kantoor ongestoord wegwerken (check), agenda opnieuw organiseren (check) of dat pakketje in ontvangst nemen (check).
Heel veel taken afgerond, dat voelt lekker! Wist je dat elke keer dat je brein zijn aandacht van de ene taak op een andere richt er een beetje dopamine vrij komt? Dopamine is dat stofje waar je een goed gevoel van krijgt en die je het idee kan geven dat je dat je effectief en efficiënt aan het werk bent. Daardoor kun je onbewust de illusie creëren dat je goed bezig bent geweest, maar zijn die taken die je echt graag had willen doen weer vooruit geschoven (en daar gaat dan dat lekkere gevoel).
Andere situatie: je kunt ook in een ruimte werken waarin je continue herinnert wordt aan taken die je van je werk afhouden. Prikkels die je vermoeien en er voor zorgen dat je geen focus krijgt of je creatieve brein op gang brengt.
Herken jij je in bovenstaande? Of herken je dit binnen leden van je team als manager? Dan kan ik je helpen bij het creëren van structuur in je (thuis)werkdag of je (thuis)werkplek prikkelvrij inrichten!